På trods af at innovation er en central del af virksomhedernes vision, halter det stadig, når det kommer til eksekvering. Rapport peger på, at mange ledere fejler, fordi udviklingen ikke sættes i system. 

INDKOM har arbejdet med denne problemstilling hos små og mellemstore virksomheder i en årrække og har netop udviklet en helt ny forretningsmodel, som skal understøtte den gode fordeling af drift, udvikling og forankring, samt gøre konsulentydelser tilgængelige for små og mellemstore virksomheder – se vores korte 2 min. video på INDKOM.dk

Analysen er lavet af PA Consulting og senest været kommenteret i Berlingske Business (http://www.business.dk/vaekst/alt-for-mange-innovations-droemme-kuldsejler) og i TV2 News. PA Consulting har lavet en international innovationsrapport, hvor respondenterne er 750 virksomheder af forskellig størrelse og i forskellige brancher. 55 af dem er danske.

Det er absolut afgørende at virksomheder fokuserer på innovation og visioner, da markedet er i konstant udvikling og vi i Danmark er i hård konkurrence med udlandet. Danmark er bekendt et land med høje omkostninger, hvilket stiller store krav til at Danmark skal være skarpe på andre parametre end pris. Denne påstand bakkes op af DIs chef for små og mellemstore virksomheder. Sidsel Dyrholm Holst. 

Efter vores opfattelse i INDKOM er det ikke kun innovationstrategierne som fejler grundet manglende systematiske tilgang til forankring. Det er ligeledes virksomhedernes andre og mere holistiske udviklingsinitiativer, som drukner i den daglige drift. Et eksempel på en måde, hvorpå en virksomhed kan skabe fremdrift er igennem de faste ledermøder, referater og opfølgning på gennemførte initiativer. Dette er dog en kompetence som vi INDKOM må konstatere er fraværende mange steder.

Derfor, skal I som virksomhed have succes med strategiarbejdet og implementering af denne, så søg for at:

  1. Lav en struktur for, hvordan I får prioriteret tid til udvikling
  2. Lav et system for hvordan I får skabt fremdrift. Dette kan være igennem de ugentlige ledermøder, eller ved hjælp af it-systemer

 

Hvad er jeres erfaringer? og har I andre gode forslag til at sikre fremdrift og forankring?